dinsdag 2 oktober 2012

De Amersfoortse rondweg volgens Van der Tak

Sinds kort woon ik in het noordelijk deel van Amersfoort, een stadsdeel dat wordt begrensd door een snelweg en omringd door een soort ringweg. Er blijkt de laatste jaren discussie te worden gevooerd over de aanleg van een rondweg rond héél Amersfoort. Begrijpelijk: want Amersfoort wordt nu grotendeels (maar niet helemaal) omringd door een -schijnbare- ratjetoe van wegen. En de ring kan eigenlijk alleen voltooid worden door een aantrekkelijk stukje natuur aan de westelijke rand van de stad te doorsnijden. Het lijkt een nieuwe discussie.

In het midden van de 70'er jaren woonde ik aan die westelijke rand, vlakbij Birkhoven. Ook toen werd er al over het behoud of de aantasting van Birkhoven en de Bokkeduinen gesproken. Ook toen alsof het een incident was.

In het midden van de 60'er jaren woonde ik in de zuidelijke Amersfoortse wijk Randenbroek. Direct achter onze flat werd een stuk snelweg aangelegd. Het leek een loze snelweg, die verderop versmalde tot een tweebaansweg door Soesterberg en De Bilt, en die doodliep bij de Berenkuil in Utrecht. Tegenwoordig verbindt de A28 knoopunt Hoevelaken met het snelwegennet rond Utrecht.

In een boek over de fantastische stadsarchitect C.B. van der Tak (bekend van veel prachtige Amersfoortse gebouwen, zoals het Johan van Oldebarneveldt gymnasium) kwam ik twee ontwerpschetsen uit 1930 en 1932 tegen. Zo nieuw is de discussie dus niet. En zo incidenteel is de aanleg van al die stukjes weg dus ook niet.























(uit: C.B. van der Tak. Stadsarchitect tussen modernisme en traditie. 1929-1945, Anton Groot en Max Cramer )

Geen opmerkingen:

Een reactie posten