maandag 10 september 2012

Urgent: communicatiewetenschap !

Al een jaar of vijfenveertig geleden verbaasde ik me over de verslaggeving door Nederlandse actualiteitenprogramma's. Zo was de keuze van achtergrondmuziekjes bij filmpjes over het conflict in het Midden-Oosten interessant: Israëlische tanks werden begeleid door triomfmuziek, Egyptische strijders moesten het doen met angstaanjagende treurmuziek.

Later -in mijn studententijd- heb ik met interesse het werk van prof. Peters uit Leuven over de retoriek van de audiovisuele communicatie gelezen. J.M. Peters (ook directeur van het Nederlands Filminstituut en oprichter van de Nederlandse Filmacademie) beschreef heel duidelijk hoe film- en televisiemakers -bewust of onbewust- een gemeenschappelijke retoriek ontwikkelden en gebruikten.
Uit Peters' werk kwam het toonaangevende Leuvense Instituut voor Communicatiewetenschappen voort. En daaruit een nieuwe wetenschappelijke discipline.

Eergisteren besprak communicatiewetenschapper Linda Duits in De Volkskrant het actualiteitenprogramma Nieuwsuur. Zo duidelijk als Peters vroeger schreef, zo geheimzinnig doet Linda Duits nu. Wat wél duidelijk wordt: bij Communicatiewetenschappen heeft ze het woord 'urgentie' geleerd, in betekenissen die Peters vast nog niet kende (en ik nu nog steeds niet).

'Urgentie' kan -volgens Duits- worden benadrukt, uitgestraald en gevoeld. En het gevoel van urgentie kan op zijn beurt nóg een keer worden uitgestraald.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten